بلبرینگ
دانلود جدیدترین موزیک ها
اطلاعات کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



موضوعات
لینک دوستان
نویسندگان
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 456
:: کل نظرات : 20

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 5

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 1137
:: باردید دیروز : 388
:: بازدید هفته : 1726
:: بازدید ماه : 4606
:: بازدید سال : 163905
:: بازدید کلی : 1789805
بلبرینگ

بلبرینگ چیست؟ 
به مرور زمان چون وجود اصطکاک در برخی موارد مزایایی دارد اما در بیشتر موارد مشکلاتی مانند خوردگی، سایش، خط و خش و ... را به دنبال دارد، بنابراین لازم است قطعه ای ساخته شود که قادر به رفع این مشکلات باشد. معایب از جمله این قطعات می توان به بلبرینگ اشاره کرد.

بلبرینگ نوعی یاتاقان است که بارهای محوری، شعاعی یا هر دو محوری و شعاعی را حمل می‌کند، البته شایان ذکر است که یاتاقان‌ها عمدتاً بارهای شعاعی را حمل می‌کنند، کلمه بلبرینگ یا بلبرینگ از دو قسمت Ball می‌آید که به معنای تشکیل توپ و یاتاقان است. در معنای بلبرینگ دلیل وجود بلبرینگ و ساخت آن تفاوت لغزشی و غلتشی است. سایز یاتاقان ها استاندارد بوده و هر کدام برای موارد خاص استفاده می شود، بلبرینگ ها از نظر ساختار داخلی به انواع یاتاقان های کشویی، بلبرینگ های غلتشی و یاتاقان های مغناطیسی تقسیم می شوند.

یاتاقان‌ها با داشتن توپ‌های گرد به عنوان عنصر نورد، می‌توانند اجزای چرخشی و نوسانی در سیستم درگیر مانند شفت‌ها و یاتاقان‌ها را با حداقل اصطکاک بار و نیروهای ایجاد شده منتقل کنند.این ویژگی های بلبرینگ باعث افزایش طول عمر مفید قطعات، سرعت، کاهش تولید گرما و کاهش نویز در حین کار دستگاه می شود.

کاربرد بلبرینگ
محور را به گونه ای نگه دارید که از شل شدن آن در داخل بدنه جلوگیری شود.
جلوگیری از حرکت جانبی محور و برخورد قطعات متحرک و ساکن
نوع بار وارد شده به بلبرینگ ها:
شعاعی: این نوع بلبرینگ در هنگام تغییر چرخش و بار محور را در مرکز قرار می دهد و بار شعاعی را می گیرد، این نوع بلبرینگ نباید در برابر چرخش مقاومت نشان دهد، اگر این اتفاق بیفتد سیستم باعث کاهش راندمان می شود. خواهد بود از انواع این بلبرینگ ها می توان به بلبرینگ های شیار عمیق و یاتاقان های خود تراز و یاتاقان های کشویی اشاره کرد.
محوری: این نوع بلبرینگ ها بار محوری را تحمل می کنند، به این نوع یاتاقان ها یاتاقان های ته گرد نیز می گویند، زمانی که نیروی محوری کم باشد می توان از این نوع بلبرینگ ها استفاده کرد.
شعاعی محوری: این نوع بلبرینگ علاوه بر بار شعاعی بلبرینگ قابلیت تحمل بار محوری را نیز دارد که می توان به یاتاقان های تماسی زاویه ای تک ردیفی-دو ردیفی و در برخی موارد یاتاقان های تماسی زاویه ای تک ردیفی مانند دو تا از آنها رو در رو یا پشت به پشت استفاده می شود.مشخصات فنی

در بازار به این محصول شش هزار بلبرینگ (6000) یا به سادگی می گویند. این نتایج دارای انواع زیر است:

انواع بلبرینگ شیار عمیق
بلبرینگ شعاعی تک ردیفه
بلبرینگ شعاعی دو ردیفه
بلبرینگ شیار عمیق فولادی ضد زنگ
بلبرینگ سرامیکی با شیارهای عمیق
نوع تحمل بار

بار شعاعی
بار محوری (مقدار کم)
بار ترکیبی شعاعی محوری
انواع واشر یا آب بند
واشر فلزی یا واشر نمدی بدون اصطکاک: در محیط هایی که رطوبت وجود ندارد و یاتاقان در حمام روغن نیست، واشر فلزی از خروج گریس از یاتاقان جلوگیری می کند. از آنجایی که با قسمت دوار بلبرینگ درگیر نیستند، سرعت این یاتاقان ها زیاد است. واشر فلزی با علامت 2Z، Z در شماره فنی بلبرینگ نشان داده شده است.

لاستیک نمد: در محیطی که یاتاقان در معرض رطوبت باشد از ورود آب به بلبرینگ جلوگیری می کند و در نتیجه از زنگ زدن قطعات داخل بلبرینگ جلوگیری می کند. واشر لاستیکی که از Viton و NBR ساخته شده است با علامت 2RS و RS در شماره فنی بلبرینگ مشخص شده است.

بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفی یا بلبرینگ شش هزارم ردیفی
این محصولات به دلیل وجود شیار کروی عمیق و یکپارچه، علاوه بر تحمل بار شعاعی، دو طرف بار محوری را تحمل می کنند.همانطور که در بالا ذکر شد، این محصولات معمولا با واشرهای فلزی و لاستیکی عرضه می شوند. تحمل بار شعاعی و بار محوری در دو طرف از ویژگی های این بلبرینگ ها است.

بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه

در زیر انواع کانال های عمیق را به همراه پسوند و نماد ارائه می دهیم:

بلبرینگ با مهر و موم لاستیکی برای جلوگیری از نفوذ رطوبت، با پسوند 2RS
کاسه نمدی لاستیکی با مهر و موم لاستیک مصنوعی و فلزی با پسوند و نماد Seals مشخص شده است.
کاسه نمدی فلزی با پسوند و نماد Z یک طرفه یا 2Z دو طرفه مشخص می شود.
یاتاقان پین برای تثبیت در یک فضای کوچک اشغال شده که با پسوند و نماد NR مشخص می شود.
هنگامی که صدای بلبرینگ مهم است، مثلاً در لوازم خانگی، با پسوند QE5 نشان داده می شود.


نحوه استفاده از بلبرینگ 6000

در هنگام مونتاژ نباید آنها را شسته و حرارت داد، زیرا از دو طرف فنجان های نمدی دارند و پر از چربی هستند.
در صورت چرخش حلقه بیرونی بلبرینگ کاپ نمدی فلزی احتمال نشتی گریس وجود دارد.
بلبرینگ با فنجان های نمدی لاستیکی دارای افت سرعت هستند.
بلبرینگ دو ردیفه یا دوتایی شعاعی

طرح شیار عمیق دو ردیفه مشابه طرح شیار عمیق تک ردیفه بوده و دارای شیار عمیق پیوسته می باشند.در این نوع، سازگاری بین توپ و شیار عمیق زیاد است. بارگذاری بلبرینگ در این یاتاقان ها به صورت محوری و دو طرفه و همچنین بارگذاری شعاعی است. استفاده از این محصولات زمانی است که یک ردیف کانال عمیق نمی تواند بار را تحمل کند. این محصولات دارای قطر داخلی و خارجی کمی بیشتر از بلبرینگ های شیار عمیق تک ردیفه هستند، اما ظرفیت قابل توجهی بیشتری نسبت به بلبرینگ های شیار عمیق تک ردیفی دارند. استفاده از این بلبرینگ ها زمانی است که بلبرینگ ظرفیت بار کافی را نداشته باشد. به ساچمه گرد نیز معروفند. بسته به روش قرارگیری، قابلیت تحمل بار محوری یک طرفه و دو طرفه را دارند.

نحوه نصب بلبرینگ دوبل

نوع چیدمان این محصولات با توجه به کاربرد و بار محوری به همراه پسوند به شرح زیر است:

پشت سر هم با بار محوری در یک طرف با پسوند و نماد DT
بار محوری پشت به پشت در دو طرف، استحکام بالا با پسوند و نماد DB
حالت چهره به چهره با بارگذاری محوری در دو طرف، کمتر از حالت پشت به پشت
کاربرد اصلی یاتاقان های تماسی چهار نقطه ای در زمینه تجهیزات انتقال نیرو می باشد که بار محوری در دو جهت اعمال می شود و حرکت محوری باید کاملاً محدود شود و همچنین باید از بلبرینگ با عرض کم استفاده شود.یاتاقان های با تماس چهار نقطه ای به هیچ وجه برای تحمل بارهای شعاعی که بر بارهای محوری غالب هستند مناسب نیستند، زیرا تحت بار شعاعی نقاط تماس به چهار نقطه افزایش می یابد و در نتیجه میزان اصطکاک افزایش می یابد.

نوع بلبرینگ: بار محوری را از دو طرف می گیرند.

توصیه ها

عدم تمرکز برابر است با افزایش نویز از بلبرینگ
برای جلوگیری از چرخش حلقه بیرونی داخل محفظه در اندازه های بزرگ، این بلبرینگ ها با دو خار ساخته می شوند.
بلبرینگ های خود تنظیم شونده
آنها دو ردیف توپ با یک حلقه بیرونی مشترک دارند. دلیل خود تنظیمی آن در هنگام انحراف و جابجایی شفت، شیارهای خمیده در آن برای توپ است.
انواع بلبرینگ های خود تراز
یاتاقان های خود تراز بدون واشر (متداول ترین نوع یاتاقان های خود تراز، یاتاقان های هزاری هستند، مثلاً 1200 و یاتاقان های دو هزاری، مثلاً 2200)
بلبرینگ های خود تراز با واشر در دو طرف بلبرینگ
بلبرینگ های خود تراز با یک حلقه داخلی گسترده
نکاتی در مورد استفاده از بلبرینگ های خود تنظیم شونده

ویژگی خود تراز شدن این یاتاقان ها وجود شیارهای ساچمه ای منحنی در داخل بلبرینگ است.
اصطکاک کمتری دارند.



تعداد بازدید از این مطلب: 548
برچسب‌ها: بلبرینگ ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : مهدی
تاریخ : چهار شنبه 20 ارديبهشت 1402
نظرات
مطالب مرتبط با این پست

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








درباره ما
بین موزیک دانلود آهنگ جدید به هيچ ارگــان و گـروهي وابسته نبـوده و صرفــا بمنظور بهبود روند موسيقي کشور و ارائه خدمات فرهنگي هنـري به ايرانيان عزيز مشغول فعاليت مي باشد.
منو اصلی
پیوندهای روزانه
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید